Elektriska Nämnden / Kontroll av elanläggning / Objektregistret / Systeminformation

Användare i Brandskyddsföreningens objektregistret

 

I objektregistret har varje användare en aktiv roll i elbesiktningsprocessen. Vi som arbetar i systemet är försäkringsbolag, försäkringstagare, uppdragstagare/besiktningsingenjörer och dess administratörer, Försäkringsbolagens Restvärderäddning och handläggare på Brandskyddsföreningen.
Här nedan visas kortfattad förklaring på varje användares uppgift i systemet.

För att kunna öppna dokumenten från objektregistret behöver du en PDF-läsare.
Det kan du ladda ner kostnadsfritt genom att klicka på Adobe Reader och följa instruktionerna.
 

  Försäkringsgivare:

  • Anmäla och avanmäla besiktningspliktiga objekt.
  • Anmäla och avanmäla frivillig objekt för periodisk kontroll.
  • Ändra kunduppgifter i objektregistret.
  • Bevaka kommunikation som sker till aviserad funktionsbrevlåda.
  • Behandlar ärenden då försäkringstagare brustit i att åtgärda upptagna fel och brister under åtgärdsperioden.
  • Möjlighet att överta försäkringsobjekt från annat försäkringsgivare.
  • Möjlighet att fritt söka försäkringsobjekt i registret.
  • Möjlighet att ta del av utfärdade protokoll.
  • Behandla ansökan om undantag i kontrollen.
  • Behandla ansökan om förlängd besiktningsperiod.

     

Försäkringstagare:

  • Blir aviserad om kontroll av elanläggning/ revisionsbesiktning.
  • Bekräfta avisering och välja uppdragstagare/ besiktningsingenjör.
  • Upprätta avtal med uppdragstagaren om besiktningens genomförande.
  • Inhämta information om fel och brister från uppdragstagaren efter genomförd kontroll/besiktning.
  • Åtgärda upptagna anmärkningar i protokollet.
  • Bekräfta att alla fel och brister är åtgärdade.
  • Spara utsänt EN- Intyg på att anläggningen är godkänd fram till ny besiktningsperiod (1 ,3 eller 5 år). Detta intyg ska kunna uppvisas för Elsäkerhetsverket eller försäkringsbolaget vid anmodan.
  • Möjlighet att ansöka om förlängd besiktningsperiod.
  • Möjlighet att söka eventuellt uppskov av åtgärdande av någon anmärkning, till exempel på grund av planerad ombyggnad som påverkar upptagen anmärkning.
  • Möjlighet att ansöka om fullmakt hos besiktningsingenjören eller besiktningspliktig fastighetsägare.
     

Uppdragstagare/besiktningsingenjör:

  • Bekräfta besiktningsuppdraget.
  • Genomföra kontroll av elanläggning/ revisionsbesiktning.
  • Bekräfta att kontrollen/besiktningen är utförd.
  • Upprätta protokoll.
  • Spara protokollet i systemet.
  • Behandla ansökan om förändring av protokoll.
  • Behandla uppskov för anmärkningar.
  • Hantera den administrativa delen i systemet för objekt som ansökt om fullmakt.


Handläggare:

  • Bevaka besiktningsprocessens flöde.
  • Telefonsupport för de olika aktörerna.
  • Utveckla objektregistret.